Marknadsföring inför Black Friday och Cyber Monday

Traditionellt sett drar Black Friday-rean igång kl. 00.00 fredagen innan den stora, amerikanska högtiden Thanksgiving infaller (anta måndagen i november). I Sverige är vi sällan sena med att haka på amerikanska högtider, så även i detta fall.

Den första Black Friday-rean i Sverige skedde 2013. Året därpå hakade några av de större elektronikbolagen, leksaksaffärer, mobiltelefontillverkare m fl. på och sedan har antalet butiker stadigt ökat. Varje år spås evenemanget att bli allt större och bättre. Det finns leksaker som säljs billigt och det finns även mycket heminredning som går att fynda dessa högtider. Det är en rekommendation att kolla på ställen som samlar erbjudanden från andra aktörer, på så vis underlättar det mycket för dig som kund. En sån webbsida som vi har lagt märke till är inredningsshoppen.se som just samlar produkter från olika kända inredningsbutiker och sidor.

Sista chansen – eller?

Svensk Handel, som regelbundet utför undersökningar om svenskarnas shoppingvanor, rapporterar att 45 % av de konsumenter som blivit tillfrågade inför eventet 2018 avser att handla på Black Friday. 57 % av dem ska passa på att julhandla. Både i USA och i Sverige omsätts enorma summor pengar denna fredag, ofta så mycket att det går att leva på pengarna från Black Friday och efterföljande julhandel resten av året.

Men hur är det med budskapet kring eventet egentligen? Går det inte enbart ut på att stressa till ogenomtänkta och förhastade köp genom att fylla butiken med skyltar som skriker “Sista chansen!” och “Endast idag!” Är det verkligen så att det ALDRIG mer kommer en rea?!

Vad säger reglerna?

Enligt Konsumentverket är det förbjudet att höja priset på en vara innan rea-start, och sedan locka med samma vara till ett lägre pris. Reapriset ska vara betydligt lägre än ordinarie pris, på både varor och tjänster. Därmed manar man till försiktighet inför kommande reor.

Det är också bra att jämföra priser med hjälp av olika jämförelsesajter. Dessutom går det att kolla statistik för prisjusteringar: sök önskad vara/tjänst, välj statistik och kolla om priset på kort tid först har höjts och sedan sänkts.

Fria tolkningar

Inte sällan leder inlånade traditioner till “fria tolkningar”. I Sverige har till företeelser som “Black Weekend” och “Cyber Monday” tillkommit i kölvattnet av Black Friday, vilket helt enkelt är en förlängning av rean. De finns inte i USA. Men det har också gjorts en del kontroller vad gäller priserna under dessa rea-evenemang, för att kontrollera om de verkligen är så bra som de verkar.

Kontrollerna har gått till på följande vis: ett antal röda prislappar har tagits bort för att kontrollera skillnaden från ordinarie pris. Det man då har upptäckt är att priset är detsamma. Branscher som flitigast kontrollerats är sport,- hemelektronik,- och leksakshandeln. I samtliga undersökningar har man påträffat liknande fusk ett flertal gånger!

Tänk på att vara ärlig i din marknadsföring och inte fuska med priserna, det är ett av de främsta tipsen som vi vill ge för framtida försäljningar.