Marknadsföring i apoteksbranschen

Marknadsföring är sättet att nå ut till fler kunder och även de befintliga – så är det i alla branscher. Men vissa branscher är mer svårflirtade än andra och de olika marknadsföringsknepen måste planeras noga för att inte lura eller vilseleda. Ett typexempel på en sådan bransch är apoteksbranschen där olika mediciner och vårdande produkter verkligen måste hålla måttet.

Det är viktigt för apotek att föra fram sin marknadsföring på ett varsamt sätt, speciellt när det kommer till receptbelagda läkemedel. De produkter som inte anses som lika allvarliga, såsom nikotintuggummin eller tandkrämer, kan lättare lanseras med marknadsföringskampanjer. Visst ska de fungera men det är trots allt inte hela världen om man tar i lite extra i sin marknadsföring.

En ny typ av marknadsföring väntar

När utvecklingen inom det digitala går framåt har världen mötts av ett nytt fenomen – AI. Detta har även nått apoteken och den senaste nyheten är att en av Sveriges stora apotekskedjor ska börja med just AI i sin marknadsföring.

De använder AI i syftet att använda sig av den senaste tekniken och samtidigt skapa en mer dynamisk annonsering beträffande de produkter de säljer. Många menar att företaget slipper lägga en massa pengar som är till för marknadsbudgeten till ointresserade människor. AI är nämligen ett mycket bra verktyg för att analysera kunders beteenden och kunna rikta sig lite mer specifikt till den målgrupp som faktiskt är angelägen om att veta mer om företaget.

Mobila apotek

Det har länge varit på tal om att öppna mobila apotek och redan finns det flera exempel på att de nu existerar. De mobila apoteken är förträffliga, speciellt i coronatider när de flesta helst inte vill beblanda sig med för många människor på apoteken i städerna. Att kunna erbjuda hemkörning av läkemedel och möjliggöra provtagningar utanför den egna dörren är något som många applåderar. Antagligen kommer marknadsföringen för detta fungera finfint.

Seriös marknadsföring a och o

All form av marknadsföring som riktar sig till kunder som ska köpa läkemedel eller någon form av tjänster som inkluderar vård, måste vara seriös. Detta är en grundregel. Även den information som sägs och meddelas måste vara fullt korrekt så att inga missförstånd sker överhuvudtaget.

Förr i tiden var marknadsföring för apotek något man inte ens kunde tänka sig. Däremot var det vanligt med informationsgivning och rådgivning. Kommunikationen har även skett genom olika tidningar speciellt skrivna för folk som ville veta mer om olika läkemedel etcetera.

Under 80-talet började man sakta men säkert tänka om och mindre kampanjer började lanseras. Apoteken, eller åtminstone ett av dem, valde att satsa som sponsor inom orienteringssporten och bidra med slogans och logotyper.

Under 90-talet blev marknadsföringen ännu större och nya strukturer började tas fram. Samarbeten med olika reklambyråer inleddes och man började storsatsa på specifika kampanjer och lanseringar för att nå ut till nya kunder.

Idag är också SEO inblandad för att apoteken ska kunna ha optimerade hemsidor och bra produkttexter, vilket gör att de rankar högre på Google. Ju mer tiden går och ju mer konkurrens som finns, desto mer måste man arbeta för att behålla kontakten med sin målgrupp.