Digitala marknadsföringskanaler med exempel på SEO inom lån

När det gäller SEO inom till exempel låna pengar med ett bra lån så är det både långivarna själva som konkurrerar om förstaplatserna, och de som strävar efter att tjäna provision på de lån som besökare tar via deras sida.

De digitala marknadsföringskanalerna används för att få besökare till sin hemsida. Det finns flera metoder hur man gör och går till väga. Det första steget är att få bra placeringar i sökmotorernas träfflistor, det kan man göra med någon av följande:

Sökmotoroptimering (SEO)

Detta är ett effektivt sätt att få webbsidan att synas i sökmotorernas sökresultat. De flesta svenskar söker på högst tre sökord i sökmotorerna, det innebär att det kan bli ganska många träffar om de söker på en varukategori eller tjänstekategori. Däremot brukar rätt stavat företagsnamn fungera bra. 22,5% av besökarna klickar i genomsnitt på den högst rankade träffen i sökmotorns index, 6,5% på den näst högsta, 4% på den tredje och 1,5% på den fjärde i rankningen. Träffarna på lägre rankade sajter är således marginella. Detta kan jämföras med de 11% av klicken du i genomsnitt får om du köper samtliga sponsrade länkar som är kopplade till det aktuella sökordet. Då är lösningen för den som kommer långt ner att göra en sökmotoroptimering som är ett sätt att komma högre i träfflistan. Sökmotoroptimering går ut på att se till att anpassa webbsidan till sökmotorernas sätt att arbeta. Det kan handla om att välja sökord, se till att få länkar till sidan, temasidor, sitemap etc.

Sökmotormarknadsföring (SEM)

– det bästa sättet att placera sig högt är att använda sökmotormarknadsföring eller sponsrade länkar som det också heter. Genom att betala en viss summa per klick på länken kan man komma upp på förstasidan. Det bästa sättet att använda sökmotormarknadsföring är att välja ut relevanta sökord och sedan tänka igenom vilken del av webbsidan som passar bäst som mottagare av besökare. Det bästa sättet är att hamna på en landningssida där besökare hamnar direkt på den information som eftersöks, då känns sökresultatet direkt relevant för besökaren. Om man däremot hamnar på en allmänt hållen förstasida blir det inte lika effektivt. Risken finns att besökaren inte väljer att gå vidare.

Man kan dessutom driva trafik till sin hemsida med hjälp av följande:

Banners och länkar

Annonser som oftast placeras överst eller på kanten av en webbsida kallas banner. Denna länkas
sedan till företagets webbsida eller en särskild kampanjsajt. En banner kan vara enkel med bara
en uppmaning eller med flash-animationer. Den får bara inte vara för tung så att den gör sidan
långsam.

Affiliate

Ett annonssamarbete som syftar till att driva trafik mellan hemsidor.

Bannerutbyte

Man byter annonser med varandra. Det kallas banner-utbyte och påminner om affiliate, men
skillnaden är att man byter tjänster med varandra istället.

Interstitial, pop-up, pop-under

En interstitial är en annons som visas medan en webbsida öppnas. Pop-up är ett fönster som
öppnas när man laddar ner en webbsida.

E-post- nyhetsbrev

När man registrerat en kund i sitt kundregister kan uppgifterna användas för att skräddarsy
erbjudanden eller för att sända generella erbjudanden och informationer om företaget.

  • Viral marknadsföring
  • Sociala medier
  • Mobilmarknadsföring