Jens Lennartsson
Marknadsföring, din chans att synas.
  • Hemsida
  • Om oss
  • Marknadsföring
  • SEO
  • Kontakta oss
pexels-photo-4021803.jpeg

Marknadsföring

Marknadsföring i apoteksbranschen

2020-08-18

Marknadsföring är sättet att nå ut till fler kunder och även de befintliga – så är det i alla branscher. Men vissa branscher är mer svårflirtade än andra och de olika marknadsföringsknepen måste planeras noga för att inte lura eller vilseleda. Ett typexempel på en sådan bransch är apoteksbranschen där olika mediciner och vårdande produkter verkligen måste hålla måttet.

Det är viktigt för apotek att föra fram sin marknadsföring på ett varsamt sätt, speciellt när det kommer till receptbelagda läkemedel. De produkter som inte anses som lika allvarliga, såsom nikotintuggummin eller tandkrämer, kan lättare lanseras med marknadsföringskampanjer. Visst ska de fungera men det är trots allt inte hela världen om man tar i lite extra i sin marknadsföring.

En ny typ av marknadsföring väntar

När utvecklingen inom det digitala går framåt har världen mötts av ett nytt fenomen – AI. Detta har även nått apoteken och den senaste nyheten är att en av Sveriges stora apotekskedjor ska börja med just AI i sin marknadsföring.

De använder AI i syftet att använda sig av den senaste tekniken och samtidigt skapa en mer dynamisk annonsering beträffande de produkter de säljer. Många menar att företaget slipper lägga en massa pengar som är till för marknadsbudgeten till ointresserade människor. AI är nämligen ett mycket bra verktyg för att analysera kunders beteenden och kunna rikta sig lite mer specifikt till den målgrupp som faktiskt är angelägen om att veta mer om företaget.

Mobila apotek

Det har länge varit på tal om att öppna mobila apotek och redan finns det flera exempel på att de nu existerar. De mobila apoteken är förträffliga, speciellt i coronatider när de flesta helst inte vill beblanda sig med för många människor på apoteken i städerna. Att kunna erbjuda hemkörning av läkemedel och möjliggöra provtagningar utanför den egna dörren är något som många applåderar. Antagligen kommer marknadsföringen för detta fungera finfint.

Seriös marknadsföring a och o

All form av marknadsföring som riktar sig till kunder som ska köpa läkemedel eller någon form av tjänster som inkluderar vård, måste vara seriös. Detta är en grundregel. Även den information som sägs och meddelas måste vara fullt korrekt så att inga missförstånd sker överhuvudtaget.

Förr i tiden var marknadsföring för apotek något man inte ens kunde tänka sig. Däremot var det vanligt med informationsgivning och rådgivning. Kommunikationen har även skett genom olika tidningar speciellt skrivna för folk som ville veta mer om olika läkemedel etcetera.

Under 80-talet började man sakta men säkert tänka om och mindre kampanjer började lanseras. Apoteken, eller åtminstone ett av dem, valde att satsa som sponsor inom orienteringssporten och bidra med slogans och logotyper.

Under 90-talet blev marknadsföringen ännu större och nya strukturer började tas fram. Samarbeten med olika reklambyråer inleddes och man började storsatsa på specifika kampanjer och lanseringar för att nå ut till nya kunder.

Idag är också SEO inblandad för att apoteken ska kunna ha optimerade hemsidor och bra produkttexter, vilket gör att de rankar högre på Google. Ju mer tiden går och ju mer konkurrens som finns, desto mer måste man arbeta för att behålla kontakten med sin målgrupp.

digital-dreams-1155366.jpg

Marknadsföring

Begravningsbyrån som helt digitaliserande bransch

2020-05-28

I en värld där alltmer blir styrt av IT i olika former, sker en digitalisering av samhället i en rasande takt. Vi människor vänjer oss snabbt vid att kunna uträtta våra ärenden på nätet, så till den grad att det till och med kan vara irriterande om det för ändamålet vi söker inte skulle finnas någon tillgänglig tjänst. Tillgängliggörandet av digitala tjänster och liknande kräver dessutom att man gör dessa synliga för kunderna, annars finns tjänsterna helt enkelt inte. Av den anledningen är det viktigt för alla som satsar på digitalisering att lyckas med marknadsföringen, för att nå kunden på bästa sätt.

Den digitala tillgängligheten omfattar idag allt från beställning av dagligvaror till bokning av tid hos tandläkare. Här ska vi dock främst fokusera på begravningsbranschen, där det sker en snabb utveckling av IT-baserade tjänster.

Begravningsbyråer med digitalt fokus

En av de begravningsbyråer som satsat stort på digitalisering är lavendla ab, som dessutom erbjuder tjänster inom juridik. Eftersom allt det som rör en begravning kan kännas mycket jobbigt för kunden är det viktigt att kunna erbjuda flexibilitet genom möjlighet till anpassning av möten och liknande. Det här har Lavendla uppmärksammat genom att erbjuda enkel mötesbokning med en specifik rådgivare direkt på hemsidan, där kunden kan välja mellan att ha mötet via telefon, Skype, i Lavendlas lokaler eller hemma i bostaden. För både Lavendla och andra begravningsbyråer är det förstås viktigt att synas genom marknadsföring, som vi redan nämnt ovan. För att till fullo nå ut till kunderna krävs ett noggrant arbete med bland annat sökmotoroptimering (SEO), vilket ökar chanserna att hittas genom sökningar i främst Google.

Andra heta branscher inom digitalisering

Det finns väl knappast någon bransch idag som vill hamna på efterkälken när det handlar om att erbjuda digitala lösningar. Överallt tittas det över axeln på konkurrenterna, samtidigt som det även sneglas på andra branscher för att få idéer som kan tillämpas i den egna verksamheten. Några av de branscher som känns lite extra heta inom digitaliseringen just nu är:

  • Bilförsäljning. Användandet av tekniken för så kallade konfiguratorer har använts ett tag, men det är något som har förfinats och utvecklats med tiden. Kort och gott möjliggör konfiguratorerna att kunden kan besöka det aktuella bilmärkets webbplats och där digitalt bygga ihop den bil man är intresserad av att köpa. Detta innefattar kulör på bilen och inredningen, tillbehör och tjänster som förlängd garanti och serviceavtal. Den färdigbyggda bilden ska självklart gå att beskåda i flera olika vinklar, något som ordnats genom att det går att “snurra” på bilen med hjälp av en 3D-lösning.
  • Utbildning. Universiteten har länge erbjudit sina studenter möjligheten att ta del av digitalt material samt kanaler för kommunikation med mera. Det här är något som i en allt större utsträckning börjar bli möjligt även i grundskolan – ja, till och med redan i förskolan. Föräldrar kan numera enkelt följa med i barnens skolgång genom att både kunna ta del av information och kommunicera med lärare samt andra föräldrar. Detta sker antingen genom webbanpassade lösningar eller genom skräddarsydda appar för ändamålet.
cake-2001781_1920.jpg

Marknadsföring

Marknadsför ditt företag med en smakupplevelse

2019-10-06

I en värld där människor är överbelastade med information är det viktigt att marknadsföra sig på rätt sätt för att nå fram till målgruppen. Traditionell marknadsföring har inte samma genomslagskraft och företag letar idag efter nya vägar att nå fram till kunderna. De senaste åren har sociala medier och andra digitala kanaler blivit viktiga för att nå fram i bruset. Samtidigt är många konsumenter trötta på att ständigt mötas av opersonliga budskap i bild och text. Det personliga bemötandet och känslan av uppskattning har blivit viktigare samtidigt som profilering så att företagets varumärke syns och upplevs som sammanhållet och tydligt, fortfarande är viktigt för att lyckas med marknadsföringen.

Events som bjuder på unika profilerade smakupplevelser kan vara ett alldeles utmärkt sätt att visa uppskattning, fira eller göra lanseringar. Samtidigt skapas direkt positiva känslor och företaget förknippas med något gott och trevligt. De flesta matvaror går att profilera men det enklaste och godaste sättet att göra det på är genom olika typer av söta bakverk. Det här kan göras till exempel med en tårta från dinTårta som enkelt kan beställas online. En företagstårta är en perfekt gåva till kunder samtidigt som den kan ingå som en självklar del av till exempel ett lanseringsevent eller en mässa.

För att få största möjliga genomslag genom att använda profilerade bakverk finns det några saker att tänka på:

  • Helhetsperspektivet Se till att färger, former och smaker harmoniserar med den känsla och stil som företaget vill förmedla och med eventets profil i stort. Här gäller det att vara både kreativ och konsekvent. Arbeta fram koncept som följer det företag vill kommunicera samtidigt som ett event eller en mässa kan vara ett utmärkt tillfälle att ta ut svängarna på. När konceptet är spikat – se till så att det reflekteras i allt material, inte minst i bakverken! Välj lokal, musik, servis och dekorationer med utgångspunkt i det valda konceptet och företagets profil för att skapa en genomtänkt och professionell känsla.
  • Råvarorna Anlita tårtmakare som använder bra råvaror och har erfarenhet av att skapa specialbeställningar till företag. Kontakta dem i god tid innan eventet för att planera tillsammans. På det här sättet får du bakverk som både smakar utmärkt och ser ut som förväntat. Fundera tillsammans på vilka smaker och bakverk som bäst representerar företaget på bästa sätt.
  • Sammanhanget Fundera över vilket sammanhang bakverken ska ätas i. Är det ett firande tillsammans med kunder? Då är naturligtvis en riktigt maffig tårta det bästa alternativet. Ett mingelevent? Då är kanske profilerade cupcakes ett bättre alternativ som är enklare för gästerna att äta. Tänk också på eventuella allergier och se till att alltid beställa flera olika alternativ.

Genom välplanerade evenemang som erbjuder unika smakupplevelser finns möjligheten att knyta nya kontakter och bevara goda relationer till befintliga kunder. De inbjudna kommer att känna sig speciella och väl omhändertagna, en bra grund för att bygga ett starkt och välkänt varumärke. I en verklighet där reklam upplevs som påträngande och föråldrat kan profilerade bakverk erbjuda ett alternativ som både erbjuder synlighet men som också faktiskt uppskattas och skapar positiva känslor hos mottagaren.

96D144CC-3013-4DE4-95B6-A6C44F567F45.jpeg

Uncategorized

Vad är SEO och varför är det viktigt för företaget?

2019-05-09

När det kommer till internet och att marknadsföra sig online pratar alla idag om SEO. SEO står för search engine optimalizing och innebär att man ser till att göra sin hemsida synlig på diverse sökmotorer. Det handlar helt enkelt som sökmotorsoptimering. Om man som företag aldrig har sysslat med detta förut kan det vara svårt att förstå och ännu svårare att sätta sig in i. Därför kan man vända sig till ett företag som hjälper till med detta. Om du vill ta ett lån för att ha råd med att anlita ett företag som hjälper dig eller när du vill komma igång med ditt företag ska du vända dig till www.lendify.se, de kommer att kunna ge dig ett fördelaktigt lån oavsett om du vill investera dem i ditt nystartade företag eller om du vill anlita en byrå som sköter din SEO.

SEO innebär att du ser till att bli mer synlig på internet, de allra flesta vet att om man inte syns så finns man inte och internet är den plattform som man behöver synas på idag. Alla vänder sig nämligen till internet när de är i behov av en tjänst eller vill köpa en produkt. Faktum är att det är på internet som de allra flesta väljer att kolla först när de är i behov av något.

Du behöver därmed en välanpassad hemsida som ser professionell ut och berättar tydligt för de potentiella kunuderna vad ni behöver. Genom att analysera SEO kan man leda fler kunder rätt från början och göra så att man dyker upp tidigare bland resultaten på diverse sökmotorer. Du kan även använda dig av annonsering via sociala medier för de potentiella kunder som anses vara en lämplig målgrupp.

En SEO byrå hjälper dig med allt som har med SEO att göra och ser till att du blir synlig på nätet, det har nämligen gått långt från den tid då du kunde spamma din hemsida med de sökord som du ville dyka upp. En gång i tiden kunde man nämligen skriva ”katt katt katt” för att hamna högre upp på ett sökresultat om katter, detta går inte idag och idag är det minst lika viktigt att innehållet på din hemsida är relevant som att det har rätt typer av sökord i sig.

Sökmotorer idag försöker nämligen att ge så relevanta resultat som möjligt vilket är bra för de som söker, men innebär att det kan vara svårt för nya hemsidor att bli synliga. En genväg genom detta är att exempelvis betala sökmotorer för att visa hemsidan högre upp. Detta är en bra idé om man är väldigt långt ned bland resultaten men i och med att det tydligt syns att du har betalat för att bli visad kan det innebära misstro från vissa kunder. Därför är det bäst att låta det ta lite tid och arbeta sig upp till en respektabel plats. Det kommer att löna sig i längden. Med hjälp av en SEO byrå som vet vad de gör kommer det att gå fortare.

marknadsföring

Marknadsföring

Marknadsföring inför Black Friday och Cyber Monday

2019-01-31

Traditionellt sett drar Black Friday-rean igång kl. 00.00 fredagen innan den stora, amerikanska högtiden Thanksgiving infaller (anta måndagen i november). I Sverige är vi sällan sena med att haka på amerikanska högtider, så även i detta fall.

Den första Black Friday-rean i Sverige skedde 2013. Året därpå hakade några av de större elektronikbolagen, leksaksaffärer, mobiltelefontillverkare m fl. på och sedan har antalet butiker stadigt ökat. Varje år spås evenemanget att bli allt större och bättre. Det finns leksaker som säljs billigt och det finns även mycket heminredning som går att fynda dessa högtider. Det är en rekommendation att kolla på ställen som samlar erbjudanden från andra aktörer, på så vis underlättar det mycket för dig som kund. En sån webbsida som vi har lagt märke till är inredningsshoppen.se som just samlar produkter från olika kända inredningsbutiker och sidor.

Sista chansen – eller?

Svensk Handel, som regelbundet utför undersökningar om svenskarnas shoppingvanor, rapporterar att 45 % av de konsumenter som blivit tillfrågade inför eventet 2018 avser att handla på Black Friday. 57 % av dem ska passa på att julhandla. Både i USA och i Sverige omsätts enorma summor pengar denna fredag, ofta så mycket att det går att leva på pengarna från Black Friday och efterföljande julhandel resten av året.

Men hur är det med budskapet kring eventet egentligen? Går det inte enbart ut på att stressa till ogenomtänkta och förhastade köp genom att fylla butiken med skyltar som skriker “Sista chansen!” och “Endast idag!” Är det verkligen så att det ALDRIG mer kommer en rea?!

Vad säger reglerna?

Enligt Konsumentverket är det förbjudet att höja priset på en vara innan rea-start, och sedan locka med samma vara till ett lägre pris. Reapriset ska vara betydligt lägre än ordinarie pris, på både varor och tjänster. Därmed manar man till försiktighet inför kommande reor.

Det är också bra att jämföra priser med hjälp av olika jämförelsesajter. Dessutom går det att kolla statistik för prisjusteringar: sök önskad vara/tjänst, välj statistik och kolla om priset på kort tid först har höjts och sedan sänkts.

Fria tolkningar

Inte sällan leder inlånade traditioner till “fria tolkningar”. I Sverige har till företeelser som “Black Weekend” och “Cyber Monday” tillkommit i kölvattnet av Black Friday, vilket helt enkelt är en förlängning av rean. De finns inte i USA. Men det har också gjorts en del kontroller vad gäller priserna under dessa rea-evenemang, för att kontrollera om de verkligen är så bra som de verkar.

Kontrollerna har gått till på följande vis: ett antal röda prislappar har tagits bort för att kontrollera skillnaden från ordinarie pris. Det man då har upptäckt är att priset är detsamma. Branscher som flitigast kontrollerats är sport,- hemelektronik,- och leksakshandeln. I samtliga undersökningar har man påträffat liknande fusk ett flertal gånger!

Tänk på att vara ärlig i din marknadsföring och inte fuska med priserna, det är ett av de främsta tipsen som vi vill ge för framtida försäljningar.
skapar ett nyhetsbrev

Marknadsföring

Nyhetsbrev som marknadsföringsmetod

2018-12-10

Den här artikeln förklarar hur nyhetsbrev som marknadsföringsmetod fungerar, men först skall grunderna redogöras för, så att du som läsare skall få ökad förståelse. Med sajten paloma.se kan du som egen företagare få stöttning i att själv generera nyhetsbrev till dina kunder eller klienter.

Vad är nyhetsbrev och vad är dess funktion?

Ett nyhetsbrev kan enkelt uttryckt sägas vara en uppdatering om företagets befintliga verksamhet. Det kan handla om ändrade rutiner, ny webbsida, tillsatta tjänster, lansering av produkter och så vidare. Storföretag som IKEA och H&M anlitar egna skribenter, medan småföretagare vars personalomsättning är låg kanske får lov att ge anställda i ledande positioner uppgiften att skriva nyhetsbrev.

Ett nyhetsbrev kan antingen skickas ut i fysisk form (på papper) eller i digital form varav det sistnämnda är absolut vanligast numera. Multinationella bolag kan, till följd av efterfrågan och påtryckningar, välja att utfärda nyhetsbreven på flera olika språk. På så sätt förstår fler befintliga och potentiella kunder vad verksamheten ämnar åstadkomma.

Vad är marknadsföring?

Marknadsföring har alla en relation till. Vi möter marknadsföring dagligen, men då främst under synonymen reklam. Reklam syftar till att attrahera potentiella kunder och att behålla befintliga sådana; reklam kan synas på tv, i radio, i busskurer och på många fler ställen. Nästan alla hemsidor försörjer sig på reklamintäkter, så länge de är gratis för användaren.

Reklam kan innehålla bilder, filmklipp, logotypen för företaget i fråga, tillhörande slogan och några andra faktorer. Huvudsaken är att attrahera kunden och befästa sig i långtidsminnet hos personen. Man får dock inte göra reklam hur som helst, man har en rad lagar att förhålla sig till och i all synnerhet grundlagarna tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagarna.

Fördelar med nyhetsbrev som marknadsföringsmetod

  • Det enklaste sättet att nå kunden utan att “tränga sig på” är att marknadsföra sig i ett nyhetsbrev. Med konventionella metoder såsom telefonsamtal, reklamannonser m.m inskränks vederbörandes integritet vilket kan vara en dålig strategi i förlängningen.
  • Det är miljövänligt under förutsättning att man skickar nyhetsbreven i digital form och inte i fysisk form.
  • Det är förhållandevis billigt. Att direkt vända sig till kunden utan att använda sig av en mellanhand tillika reklambyrå blir billigare i slutändan. Dessutom minskar det polariseringen mellan kunden och företaget eftersom att kontakten blir mer personlig och jordnära.
  • Majoriteten av befolkningen och särskilt unga är uppkopplade dagligen och kan på så sätt direkt läsa nyhetsbrevet.

Nackdelar med nyhetsbrev som marknadsföringsmetod

  • Ett nyhetsbrev kan ses som formellt och därmed betraktas som stelt och långrandigt i jämförelse med en slagkraftig reklamannons.
  • Kostnaderna för nyhetsbrevet kan skena om du som företagare anlitar en utomstående part att författa nyhetsbrevet.
  • Folk med lässvårigheter kan välja att inte läsa nyhetsbrevet. Då kan det vara värt att spela in en ljudfil av nyhetsbrevet för att nå ut till alla.
  • Människor har inte alltid tid att läsa ett långt nyhetsbrev, särskilt inte vuxna med små barn.
  • Risken för att hamna i folks skräpkorg på deras mejlkonton är överhängande om nyhetsbrevet inte berör människor med till exempel känslotillstånd som nyfikenhet, längtan och beundran.
Google seo

SEO

Digitala marknadsföringskanaler med exempel på SEO inom lån

SEO 2018-10-16

När det gäller SEO inom till exempel låna pengar med ett bra lån så är det både långivarna själva som konkurrerar om förstaplatserna, och de som strävar efter att tjäna provision på de lån som besökare tar via deras sida.

De digitala marknadsföringskanalerna används för att få besökare till sin hemsida. Det finns flera metoder hur man gör och går till väga. Det första steget är att få bra placeringar i sökmotorernas träfflistor, det kan man göra med någon av följande:

Sökmotoroptimering (SEO)

Detta är ett effektivt sätt att få webbsidan att synas i sökmotorernas sökresultat. De flesta svenskar söker på högst tre sökord i sökmotorerna, det innebär att det kan bli ganska många träffar om de söker på en varukategori eller tjänstekategori. Däremot brukar rätt stavat företagsnamn fungera bra. 22,5% av besökarna klickar i genomsnitt på den högst rankade träffen i sökmotorns index, 6,5% på den näst högsta, 4% på den tredje och 1,5% på den fjärde i rankningen. Träffarna på lägre rankade sajter är således marginella. Detta kan jämföras med de 11% av klicken du i genomsnitt får om du köper samtliga sponsrade länkar som är kopplade till det aktuella sökordet. Då är lösningen för den som kommer långt ner att göra en sökmotoroptimering som är ett sätt att komma högre i träfflistan. Sökmotoroptimering går ut på att se till att anpassa webbsidan till sökmotorernas sätt att arbeta. Det kan handla om att välja sökord, se till att få länkar till sidan, temasidor, sitemap etc.

Sökmotormarknadsföring (SEM)

– det bästa sättet att placera sig högt är att använda sökmotormarknadsföring eller sponsrade länkar som det också heter. Genom att betala en viss summa per klick på länken kan man komma upp på förstasidan. Det bästa sättet att använda sökmotormarknadsföring är att välja ut relevanta sökord och sedan tänka igenom vilken del av webbsidan som passar bäst som mottagare av besökare. Det bästa sättet är att hamna på en landningssida där besökare hamnar direkt på den information som eftersöks, då känns sökresultatet direkt relevant för besökaren. Om man däremot hamnar på en allmänt hållen förstasida blir det inte lika effektivt. Risken finns att besökaren inte väljer att gå vidare.

Man kan dessutom driva trafik till sin hemsida med hjälp av följande:

Banners och länkar

Annonser som oftast placeras överst eller på kanten av en webbsida kallas banner. Denna länkas
sedan till företagets webbsida eller en särskild kampanjsajt. En banner kan vara enkel med bara
en uppmaning eller med flash-animationer. Den får bara inte vara för tung så att den gör sidan
långsam.

Affiliate

Ett annonssamarbete som syftar till att driva trafik mellan hemsidor.

Bannerutbyte

Man byter annonser med varandra. Det kallas banner-utbyte och påminner om affiliate, men
skillnaden är att man byter tjänster med varandra istället.

Interstitial, pop-up, pop-under

En interstitial är en annons som visas medan en webbsida öppnas. Pop-up är ett fönster som
öppnas när man laddar ner en webbsida.

E-post- nyhetsbrev

När man registrerat en kund i sitt kundregister kan uppgifterna användas för att skräddarsy
erbjudanden eller för att sända generella erbjudanden och informationer om företaget.

  • Viral marknadsföring
  • Sociala medier
  • Mobilmarknadsföring
facebook-marketing-strategies-chalk-talk

Marknadsföring

Marknadsföringsstrategier – för mindre företag

Målgrupp och kunder, Marknadsföringskanaler, Marknadsundersökning och konkurrenter, värden och målsättning 2018-10-10

Egentligen är skillnaden mellan stora och små företag vad det gäller marknadsföringsstrategier relativt små. Strategierna och tänket kring marknadsföring grundar sig på liknande principer. Det är egentligen budgeteringen, tidsaspekten och mödan med marknadsföringen mellan små, medel eller stora företag som skiljer sig åt. All marknadsföring handlar i grunden om att synas, förstå marknaden och lära känna sitt kundunderlag. Dock är det relativt många små eller medelstora företag som lätt förbiser vikten av vad en marknadsstrategi och marknadsföring faktiskt kan göra för att effektivisera tillväxten i företaget.

7-figure-eCommerce-strategies-to-avoid

Större företag lägger ner stora summor på marknadsföringsstrategier som ska få företaget att behålla och expandera i förhållande till både konkurrenter och kunder. Även mindre företag bör ta ett fast grepp om marknadsstrategier och sin marknadsföring – annars kan hela marknadsföringen bestå av att svara på mejl, göra uppdateringar på hemsidor och i sociala medier. Utan en effektiv strategi kring marknadsföring och framtidsvisioner kan företaget få en hög arbetsbelastning. Dock med en dålig utdelning vad det gäller företagets tillväxt. En marknadsstrategi blir därmed nödvändig.

Marknadsundersökning och konkurrenter

En marknadsstrategi kan egentligen aldrig börja utan en välgjord marknadsundersökning. Ju mer du vet om hur marknaden ser ut runtomkring, desto bättre. Hur ser den ut lokalt, runtomkring i Sverige och globalt? Storleken på marknad, område, trender, prisnivå och kundgrupper?

EmailMarketingWid

Var systematisk när du bearbetar marknaden, var noggrann och lista alla tänkbara konkurrenter. Detta gäller inte bara de mest uppenbara konkurrenterna utan även de som på ett eller annat sätt gör något liknande. Vilka styrkor och svagheter har dina konkurrenterna? Iaktta och dra nytta av dessa.

Målgrupp och kunder

Potentiella kunder måste bearbetas och lära kännas. Vilka kundgrupper har dina konkurrenter och hur kan du få dessa att välja ditt företag istället? Principen att lära känna andras kunder är lika viktig som att lära känna helt nya kunder. Ju mer du förstår kundens behov och önskemål, desto bättre kan marknadsstrategin planeras och utföras. Kom ihåg: målgruppen är aldrig en statisk modell, de är rörliga på en marknad. Därmed behöver du alltid ta pulsen på vad kunderna gör och känner.

Ta alltid med kundens perspektiv i marknadsstrategin.

Marknadsföringskanaler, värden och målsättning

Fundera på vilka marknadsföringskanaler företaget använder. Egen webbsida, sociala medier, blogg, eller Twitter? Varje publiceringsplattform och marknadsföringskanal bör vara ordentligt genomtänkt och optimerad för tilltänkt kundgrupp.

Effectuve-Marketing-Strategies-2-e1461253119336

Snapchat kanske inte är det bästa valet om majoriteten av kunderna är i 50-årsåldern? Samma sak gäller företagets värderingar, de måste på ett eller annat sätt delas av kunderna och tilltänkt målgrupp. En genomtänkt marknadsstrategi måste alltid ha företagets värderingar återspeglande genom marknadsföringskanaler och publiceringsplattformar. Därtill måste innehållet synkas mot tilltänkta kund- och målgrupper för att nå full effekt.

submit-website-to-google

Marknadsföring

De bästa verktygen för marknadsföring

Ahrefs, Google Search Console, Yoast 2018-03-02

Om du har en hemsida och är ute efter nya kunder och ökad trafik är marknadsföring det du bör satsa på. Utan rätt marknadsföring kommer du inte komma särskilt långt, eftersom du helt enkelt inte kommer vara synlig för dina potentiella kunder. Har du aldrig sysslat med marknadsföring tidigare kan det vara svårt att veta vart du ska börja. Som tur är finns det flera hjälpsamma verktyg som kan hjälpa dig på traven och få din hemsida att ranka högre i sökresultaten. Nedan ska vi gå igenom tre av dem.

Ahrefs

Vi börjar med ett av de mest populära verktygen för onlinemarknadsföring idag – Ahrefs. Detta är ett verktyg som kan vara till god hjälp om du vill förbättra din hemsidas SEO, det vill säga hur högt du rankar i Googles sökresultat.

External_Backlinks_grouped_by_Similar_Links__ahrefs_com_blog_on_Ahrefs

Med hjälp av Ahrefs kan du bland annat se hur just din hemsida ligger till när det gäller ranking, vilka sökord som är de allra bästa, hur mycket trafik du har samt hur dina konkurrenter lägger sina länkar. Ahrefs billigaste paket kostar runt tusenlappen varje månad men det är definitivt värt pengarna.

Google Search Console

Google Search Console är ett verktyg som på sätt och vis liknar Ahrefs på det sätt att du kan följa dina positioner på olika sökord samt se vad människor faktiskt söker på. Via Google Search Console kan du även indexera din hemsidas sidor snabbare, vilket kan vara avgörande för din ranking.

google

Detta verktyg är ett alternativ för dig som har en tajt budget, eftersom det är helt gratis. Med tanke på att det inte kostar något får du dock räkna med att informationen inte är lika djupgående som den du får hos Ahrefs.

Yoast

Yoast är ett verktyg som hjälper dig att förbättra din hemsidas SEO. Detta verktyg är ett tillägg som du installerar via WordPress och du kan välja mellan gratisversionen och en premium-version som kostar runt 800 kronor per år.

yoast-seo-3

Med gratisversionen får du tips på hur du ska förbättra dina sidors SEO, du kan se hur många gånger ditt sökord nämns i texten och du kan förhandsgranska SEO-titeln och meta description. Premium-versionen ger dig allt detta, plus att du kan lägga till flera sökord samt få tips på hur du kan lägga interna länkar.

seo

SEO

SEM vs SEO

SEA, SEA och SEM - sammanfattning, SEA vs SEM, SEO 2017-11-10

För den som är totalt oinsatt i detta med webben och sökmotorerna är naturligtvis SEO och SEM helt okända begrepp men det är inte alla som känner till begreppen som kan förklara skillnaden. SEO är en förkortning av Search Engine Optimization, sökmotoroptimering på svenska. Begreppet syftar på tekniker som används för att få den egna webbsidan att ranka högt i sökmotorernas organiska resultat. De organiska resultaten är de kostnadsfria placeringarna hos sökmotorerna.

SEO-vs-SEM-1288x724

“Organiskt” syftar på att denna kostnadsfria ranking faller sig naturligt utifrån hur webbsidan har placerat sig utifrån sökmotorernas algoritmer. Webbsidan motsvarar sökmotorernas krav på innehåll och användarvänlighet. Dessa organiska placeringar är mycket åtråvärda för alla som äger en webbsida. SEM betyder “Search Engine Marketing”, sökmotormarknadsföring på svenska. Det innefattar allt som rör en webbsidas synlighet hos sökmotorerna, det vill säga så väl SEO som SEA, vilket är ytterligare ett begrepp man behöver hålla reda på.

SEA

SEA är en förkortning av “Search Engine Advertising”, sökmotorannonsering på svenska. SEA syftar till den marknadsföring som görs genom betald annonsering via sökmotorerna. Denna betalda annonsering, som via Googles sökmotor görs genom Adwords, resulterar i snabbare exponering för en potentiell kundkrets.

Om konkurrensen inom nischen är hög kan kostnaderna för annonseringen bli höga då det är flera som konkurrerar om kunderna på samma sökord. Bäst betalande får den bästa placeringen på sina annonser.

SEA vs SEM

SEA är alltså ytterligare en metod som används i SEM, sökmotormarknadsföring – Search Engine Marketing. SEM är det övergripande begreppet för allt det som görs för att webbsidan ska synas på sökmotorerna, det vill säga så väl sökmotoroptimering som sökmotorannonsering.

SEO-vs-SEM

Som du ser blir det inte så krångligt när begreppen är utredda men till exempel SEO omfattar en mängd metoder för att en webbsida ska nå topplaceringar på sökmotorerna, så det är lättare sagt än gjort.

SEO, SEA och SEM – sammanfattning

Sökmotoroptimering syftar på de metoder som används för att få bra ranking hos sökmotorernas organiska och kostnadsfria placeringar. Det engelska begreppet är Search Engine Optimization och förkortningen är SEO. Sökmotorannonsering är den annonsering man lägger pengar på för att öka synligheten hos sökmotorerna. Det engelska begreppet är Search Engine Advertising och förkortningen är SEA. Oavsett om man ägnar sig åt SEO eller SEA för marknadsföringen är det SEM man ägnar sig åt; det vill säga sökmotormarknadsföring, Search Engine Marketing.

1 2

Nya Inlägg

  • pexels-photo-4021803.jpegMarknadsföring i apoteksbranschen
  • digital-dreams-1155366.jpgBegravningsbyrån som helt digitaliserande bransch
  • cake-2001781_1920.jpgMarknadsför ditt företag med en smakupplevelse
  • 96D144CC-3013-4DE4-95B6-A6C44F567F45.jpegVad är SEO och varför är det viktigt för företaget?
  • marknadsföringMarknadsföring inför Black Friday och Cyber Monday

PPC

Kategorier

  • Marknadsföring
  • SEO
  • Uncategorized

SENASTE PINS!

SEO Eğitimi Başlangıç! – SEO Eğitim Seti

Reklam marknadsföring

Gå med oss

Diigo

Back to Top

Prenumerera

Vill du ha nyheter och erbjudanden från mig, Jens Lennartsson? Var vänlig och fyll i din mailadress i fältet nedan för att prenumerera på mitt nyhetsbrev, du kan när som helst avregistrera dig.

Tags

Ahrefs Bilder och länkar Faktiska resultat Framtiden för Löwengrip Google Search Console Https-certifikat Investera i ett verktyg Löwengrips företag Marknadsföringskanaler Marknadsundersökning och konkurrenter Målgrupp och kunder Satsa på lite lättare sökord SEA SEA och SEM - sammanfattning SEA vs SEM SEO SEO och användarvänligheten Så håller du kostnaderna nere Topplacering på sökmotorerna värden och målsättning Yoast

Nya Inlägg

  • Marknadsföring i apoteksbranschen
  • Begravningsbyrån som helt digitaliserande bransch
  • Marknadsför ditt företag med en smakupplevelse
  • Vad är SEO och varför är det viktigt för företaget?
  • Marknadsföring inför Black Friday och Cyber Monday
  • Hemsida
  • Integritetspolicy
© Jens Lennartsson 2021
Alla rättigheter förbehållna.