Begravningsbyrån som helt digitaliserande bransch

I en värld där alltmer blir styrt av IT i olika former, sker en digitalisering av samhället i en rasande takt. Vi människor vänjer oss snabbt vid att kunna uträtta våra ärenden på nätet, så till den grad att det till och med kan vara irriterande om det för ändamålet vi söker inte skulle finnas någon tillgänglig tjänst. Tillgängliggörandet av digitala tjänster och liknande kräver dessutom att man gör dessa synliga för kunderna, annars finns tjänsterna helt enkelt inte. Av den anledningen är det viktigt för alla som satsar på digitalisering att lyckas med marknadsföringen, för att nå kunden på bästa sätt.

Den digitala tillgängligheten omfattar idag allt från beställning av dagligvaror till bokning av tid hos tandläkare. Här ska vi dock främst fokusera på begravningsbranschen, där det sker en snabb utveckling av IT-baserade tjänster.

Begravningsbyråer med digitalt fokus

En av de begravningsbyråer som satsat stort på digitalisering är lavendla ab, som dessutom erbjuder tjänster inom juridik. Eftersom allt det som rör en begravning kan kännas mycket jobbigt för kunden är det viktigt att kunna erbjuda flexibilitet genom möjlighet till anpassning av möten och liknande. Det här har Lavendla uppmärksammat genom att erbjuda enkel mötesbokning med en specifik rådgivare direkt på hemsidan, där kunden kan välja mellan att ha mötet via telefon, Skype, i Lavendlas lokaler eller hemma i bostaden. För både Lavendla och andra begravningsbyråer är det förstås viktigt att synas genom marknadsföring, som vi redan nämnt ovan. För att till fullo nå ut till kunderna krävs ett noggrant arbete med bland annat sökmotoroptimering (SEO), vilket ökar chanserna att hittas genom sökningar i främst Google.

Andra heta branscher inom digitalisering

Det finns väl knappast någon bransch idag som vill hamna på efterkälken när det handlar om att erbjuda digitala lösningar. Överallt tittas det över axeln på konkurrenterna, samtidigt som det även sneglas på andra branscher för att få idéer som kan tillämpas i den egna verksamheten. Några av de branscher som känns lite extra heta inom digitaliseringen just nu är:

  • Bilförsäljning. Användandet av tekniken för så kallade konfiguratorer har använts ett tag, men det är något som har förfinats och utvecklats med tiden. Kort och gott möjliggör konfiguratorerna att kunden kan besöka det aktuella bilmärkets webbplats och där digitalt bygga ihop den bil man är intresserad av att köpa. Detta innefattar kulör på bilen och inredningen, tillbehör och tjänster som förlängd garanti och serviceavtal. Den färdigbyggda bilden ska självklart gå att beskåda i flera olika vinklar, något som ordnats genom att det går att “snurra” på bilen med hjälp av en 3D-lösning.
  • Utbildning. Universiteten har länge erbjudit sina studenter möjligheten att ta del av digitalt material samt kanaler för kommunikation med mera. Det här är något som i en allt större utsträckning börjar bli möjligt även i grundskolan – ja, till och med redan i förskolan. Föräldrar kan numera enkelt följa med i barnens skolgång genom att både kunna ta del av information och kommunicera med lärare samt andra föräldrar. Detta sker antingen genom webbanpassade lösningar eller genom skräddarsydda appar för ändamålet.